Sökoptimera dina webbtexter

Sökmotoroptimering är ett vitt begrepp som innefattar en rad olika parametrar. När Google och andra sökmotorer gör en värdering av din sajt tittar man på ungefär 200 olika saker. Vissa av dessa är svårare att påverka än andra. Lite förenklat kan man säga att det finns tre huvudområden man kan jobba med inom sökmotoroptimering: redaktionell- och teknisk optimering samt länkar.

Vi börjar i detta inlägg med den redaktionella optimeringen. Hur och vad kan man göra för att sökoptimera sin sajt redaktionellt?

Det handlar om att hjälpa sökmotorn att förstå vad din sajt handlar om genom att se till att nämna sina viktiga sökord tillräckligt ofta och på rätt ställen. Ett exempel på dålig sökmotoroptimering som är väldigt vanligt är att se texter som: ’Välkommen till oss!’ på en hemsida. Detta gör faktiskt, för sökmotorn är inte smartare, att Google och andra sökmotorer tror att sidan handlar om ’Välkommen till oss!’. Man borde kanske har skrivit något som beskriver verksamheten i bolaget.

Så, mer konkret då, var kan jag göra mina förändringar? Det finns några ställen man bör nämna sina sökfraser på hemsidan och de viktigaste är:

Title: Texten som syns absolut högst upp på sidan. Har inte jättestor betydelse för dina användare men för sökmotorer är den väldigt viktigt. Detta är den text som blir rubrik för din Googleträff. Nämn dina viktiga sökfraser tidigt och skriv något som lockar googleanvändaren att klicka, använd max 65 tecken.

Description: Detta är en tagg som inte alls syns på hemsidan men är även den viktig för sökmotorer. Denna ’tagg’ bildar de två rader med beskrivande text som visas i din googleträff. Nämn dina viktiga sökfraser tidigt och skriv något som lockar googleanvändaren att klicka, använd max 155 tecken.

Rubriker: Rubriker är formatterade som h1, h2 och så vidare. Dessa är av stor när det gäller sökoptimering. Försök få med viktiga sökfraser i alla nivåer av rubriker.

Brödtext: Den ’vanliga’ texten på sajten. Man brukar prata om sökordsdensitet, alltså hur ofta ett sökord nämns. Åsikterna om vilken sökordsdensitet som är bäst brukar gå isär men ett riktvärde är mellan 2 och 7 procent.

Länktexter: Länktexter alltså vad länkarna heter är ochså ett bra sätt att tala om för sökmotorerna vad sidan handlar om. Sökoptimering handlar mycket om l’nkar, både externa och interna. På din egen sajt kan du döpa länktexter så att sökmotorn förstår vad som kommer på sidan man länkar till. Döp alltså om länkar som heter saker som ’Våra produkter’ eller ’Våra tjänster’ till ’Våra guldsmycken’ eller ’Våra städtjänster’. Se även till att fylla i länken title-attribut med något som hjälper sökmotorn.

Detta om detta, testa och se om du kommer någonvart. Ett tips är att använda sig av något statistikverktyg t.ex. Google Analytics för att följa upp resultatet och se om mer trafik komer in på sajten.