Reklam är fult
Fult som i att det inte ser bra ut. En tjänst kan dock bli tillräckligt bra för att användaren ska tycka det är acceptabelt med reklam på en hemsida. Men något som är för vanligt är personer som ber om feedback på sina nya projekt där reklam verkar ligga i fokus. Det finns i alla fall fullt med banners och adsense-enheter på sidan tillskillnad från innehållet som verkar vara steg 14 utvecklingskedjan.
Visst kostar det några kronor att ha en hemsida online. En domän kostar ju en hundralapp och visst kanske det känns lite bättre att veta att du tjänar in den där hundralappen genom att drälla ner hela projektet med annonser innan sidan har tagit fart. Men risken är istället att din sida aldrig tar fart och allt du kommer dra in är just den där domänkostnaden per år.
Om ditt projekt lyckas eller inte hänger givetvis inte bara på om du har annonser eller inte, men våga ta en försumbar kostnad det första året och försök nå en kritisk massa av besökare och smyg sedan in reklam på ett snyggt sätt när du nått det målet.
Ta Twitter som ett exempel. Om de lägger in ett par annonser på sidan idag så skulle många reagera men få skulle lämna tjänsten. Hade dessa annonser varit där från början hade projektet känts oseriöst och många hade tolkat en sådan handling som ett försök att skapa en pengamaskin. Nej de flesta tjänster som kommit ut de senaste åren har lanserats väldigt stilrena och annonsfria. Visst, många av dessa tjänster har haft riskkapital i ryggen och har inte ens behövt fundera på reklam till en början. Men som jag nämnde tidigare så handlar svenska entreprenörsprojekt om resurssnåla tjänster som till en start har väldigt försumbara kostnader, oftast bara domänen.