Lite om sökmotoroptimering – Del 1

En riktigt populär förkortning som man som webbutvecklare stöter på dagligen är SEO. Det står för Search Engine Optimization och på svenska stavas det sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering består av två huvudområden, dessa är On page och Off page. I denna artikel tar vi upp On page optimering.

• On page sökmotoroptimering
• On page optimering går ut på att underlätta så långt det går för sökmotorer att förstå vad din hemsida handlar om. verktyg du har att jobba med är bland andra:
• Struktur på redaktionellt innehåll
• Användandet av nyckelord i innehållet
• Unik och passande titel på varje sida
• Unik och beskrivning titel på varje sida
• Länkar inom webbplatsen (interna länkar)
• Att använda text länkar och INTE bildlänkar

Struktur på redaktionellt innehåll

Sökmotorer tycker likt människor att det som står i huvudrubriken förmodligen bäst talar om vad sidan handlar om. Därför så anser sökmotorerna som exempelvis Google att den är väldigt viktig när den indexerar innehållet. Viktiga element för sökmotoroptimering är:

• Huvudrubriken (ska bara finnas en per sida)
• Underrubriker
• Länkar
• Fet text

Användandet av nyckelord i innehållet

Om du vill synas högt upp bland resultaten då en användare har sökt på ett eller vissa ord, exempelvis webbdesign, hemsida och Skellefteå (platsen där vi finns) så ska du ha med dessa ord flera gånger, högt upp i innehållet på din sida och då helst av allt i sidans huvudrubrik, men gärna även i länkar och underrubriker eller i din brödtext. Undersök innehållet på vår startsida så kan du se våra nyckelord, främst webbdesign och hemsida flera gånger. Ett råd är dock att inte trycka in ett nyckelord allt för många gånger på en sida, detta ser exempelvis Google som spam.

Unik och passande titel på varje sida

Detta är den korta, förklarande texten du ser på sidans flik i webbläsaren eftersom den ger besökarna en snabb och kortfattad idé om vad sidan handlar om så tycker också sökmotorerna att den är viktig.

Unik och beskrivning titel på varje sida

Detta är den sammanfattande texten som visas under titeln på dina träffar när du söker på exempelvis Google. Denna beskrivning är väldigt viktig för sökmotorerna och även människorna som söker, då den är den första, sammanfattande texten som visas innan den som söker med en sökmotor klickar på sökresultatet.

Att använda text länkar och INTE bildlänkar

Sökmotorer använder sig av så kallade spindlar som kryper in på din hemsida, undersöker vad den innehåller och sedan kryper vidare och indexerar hela din webbplats. Genom att använda textlänkar istället för bildlänkar så underlättar du vesäntligt för dessa sökmotorspindlar att ta sig till alla sidor på din webbplats, spindlarna tycker inte om bildlänkar och skippar dem helt i många fall.

Författare: Viktor Berthilson

.

Kommentera