Du som driver webbshop har förmodligen inte en obegränsad budget att lägga på att öka trafiken till din butik. Det gäller alltså att göra så mycket som möjligt av den trafik som kommer in på sajten. Ett enkelt räkneexempel visar på hur mycket du kan tjäna på att öka konverteringen. Om du per 100 besökare gör två affärer för vardera 1000 kr kan vi enkelt räkna ut att din konverteringsgrad är 2% och varje besökare är värd 20 kr.

Genom att göra förändringar på sajten som gör att din konverteringsgrad stiger till 4% kan vi snabbt se att vad som ser lite ut i själva verket har fördubblat din konverteringsgrad och gjort varje att varje besökare är värd 40 kr. Vad kan man då göra?

Det första och viktigaste rådet är att mäta allt som görs på sajten med hjälp av ett statistikverktyg som t.ex. Google Analytics. Genom att testa nya saker och mäta utfallet kan man snabbt dra slutsatser om vad som genererar i merförsäljning. Ditt valspråk bör vara: ’testa och mät’!

Saker att prova:

 

– Har du många produkter, tillhandahåll en sökfunktion som hjälper besökaren att hitta produkterna.

– Kräv bara kunden på de uppgifter du verkligen behöver. Måste kunden fylla i skonummer och fruns mammas efternamn för att köpa en penna kommer din kundvagn att överges. Snabbt!

– Missa inte att få tag i kunden e-post för att kunna mersälja vid senare tillfälle.

– Jobba med listor över bäst sålda produkter, nyaste produkter och så vidare.

– Visa dina besökare vad andra som köpt samma sak också har köpt. Kanske din kund kommer på att ett par snygga strumpor skulle passa till byxorna denne nyss la i varukorgen?

– Låt kunder kommentera och betygsätta dina produkter.

– Sno dina sammarbetspartners trovärdighet genom att visa upp deras loggor på sajten. Posten, trygg e-handel och andra välkända loggor ökar din trovärdighet och därmed din försäljning.

– Stimulera dina kunder att handla mer och oftare. Erbjudanden som fri frakt för ordrar över 1000 kr, tionde varan gratis och ta tre betala för två får dina kunder att handla mer och oftare.

Slutligen rekommenderas att låta dina kunder dela med sig av dina produkter i sociala medier och bloggar. Om en bloggare enkelt kan få en länk med bild på produkten denne nyss köpt är det enklare för denne att skriva om dig på din blogg. På samma sätt bör det vara enkelt att länka till dig via facebook och twitter.

Publicerat av Viktor Berthilson

.

Lämna en komentar