Flera spåk på samma sida. Vad tycker Google?


Det finns flera skäl till att skapa en sida med flera språk på. För oss svenskar brukar det vara svenska och engelska som smyger sig in. Snyggast är givetvis att separera språken till två sidor på olika domäner, t ex com och se. Men om du riktar sidan till de nordiska språken så kan det vara lite svårare att få till bra enskilda domäner, eftersom t ex .no och .fi är lite bökigare att registrera. Men om du nu vill ha flera språk på en sida så är det inte egentligen inte några problem i Googles ögon.


En sak som är väldigt vanligt att det används är lang-taggar. Dessa kan du strunta helt och hållet i då Google helt ignorerar dem. Istället väljer Google själva att avgöra en sidas språk. En rekommendation är att allt på sidan ska använda samma språk, d.v.s. att även sidhuvudet, titlar, menyer osv ska ha samma språk. Med andra ord är det dumt att skriva en titel på engelska om övrig text är på svenska. Google kommer dock i de flesta fallen att kunna lista ut vilket språk som används huvudsakligen. Med andra ord går det göra på det sättet, men det är inte rätt.


Ett hett tips om du väljer att ha flera språk på samma sida är att låta språken vara delade på olika undersidor åtminstone.


Adresstruktur


När det gäller adresstrukturen så behöver du inte bygga upp den på ett speciellt sätt. Men Google rekommenderar ändå att du på något sätt bygger upp det logiskt, men då mest för användarnas skull. Vissa föredrar att använda subdomäner (se.domän.com – en.domän.com) medan andra vill ha kataloger (domän.com/se – domän.com/en). Vilken struktur du väljer är en smaksak, men tänk på att subdomäner fortfarande rankas som egna sidor och kan vara något man tar hänsyn till med tanke på pagerank t ex.


Personligen rankar jag länkstrukturen på följande sätt, med den bästa överst.

  1. Domän.språk
  2. Domän.com/språk
  3. Språk.domän.com

För några år sedan hade jag dock bytt plats på plats två och tre, men eftersom Google har blivit bättre och uttryckligen förklarat att det är fullt okej att ha olika språk på samma sida så ser jag nästan en fördel med att räkna in alla sidorna på samma domän.


Teckenkodning


Googles rekommendation är att du använder UTF-8 i största möjliga mån. Även i adressen föredrar Google att du använder UTF-8 och då även kodar om icke-engelska tecken.