Blogg

Sökoptimera dina webbtexter

Sökmotoroptimering är ett vitt begrepp som innefattar en rad olika parametrar. När Google och andra sökmotorer gör en värdering av din sajt tittar man på ungefär 200 olika saker. Vissa av dessa är svårare att påverka än andra. Lite förenklat kan man säga att det finns tre huvudområden man kan jobba med inom sökmotoroptimering: redaktionell- och teknisk optimering samt länkar.

Vi börjar i detta inlägg med den redaktionella optimeringen. Hur och vad kan man göra för att sökoptimera sin sajt redaktionellt?

Det handlar om att hjälpa sökmotorn att förstå vad din sajt handlar om genom att se till att nämna sina viktiga sökord tillräckligt ofta och på rätt ställen. Ett exempel på dålig sökmotoroptimering som är väldigt vanligt är att se texter som: ‘Välkommen till oss!’ på en hemsida. Detta gör faktiskt, för sökmotorn är inte smartare, att Google och andra sökmotorer tror att sidan handlar om ‘Välkommen till oss!’. Man borde kanske har skrivit något som beskriver verksamheten i bolaget.

Så, mer konkret då, var kan jag göra mina förändringar? Det finns några ställen man bör nämna sina sökfraser på hemsidan och de viktigaste är:

Title: Texten som syns absolut högst upp på sidan. Har inte jättestor betydelse för dina användare men för sökmotorer är den väldigt viktigt. Detta är den text som blir rubrik för din Googleträff. Nämn dina viktiga sökfraser tidigt och skriv något som lockar googleanvändaren att klicka, använd max 65 tecken.

Description: Detta är en tagg som inte alls syns på hemsidan men är även den viktig för sökmotorer. Denna ‘tagg’ bildar de två rader med beskrivande text som visas i din googleträff. Nämn dina viktiga sökfraser tidigt och skriv något som lockar googleanvändaren att klicka, använd max 155 tecken.

Rubriker: Rubriker är formaterade som h1, h2 och så vidare. Dessa är av stor när det gäller sökoptimering. Försök få med viktiga sökfraser i alla nivåer av rubriker.

Brödtext: Den ‘vanliga’ texten på sajten. Man brukar prata om sökordsdensitet, alltså hur ofta ett sökord nämns. Åsikterna om vilken sökordsdensitet som är bäst brukar gå isär men ett riktvärde är mellan 2 och 7 procent.

Länktexter: Länktexter alltså vad länkarna heter är ochså ett bra sätt att tala om för sökmotorerna vad sidan handlar om. Sökoptimering handlar mycket om länkar, både externa och interna. På din egen sajt kan du döpa länktexter så att sökmotorn förstår vad som kommer på sidan man länkar till. Döp alltså om länkar som heter saker som ‘Våra produkter’ eller ‘Våra tjänster’ till ‘Våra guldsmycken’ eller ‘Våra städtjänster’. Se även till att fylla i länken title-attribut med något som hjälper sökmotorn.

Detta om detta, testa och se om du kommer någonvart. Ett tips är att använda sig av något statistikverktyg t.ex. Google Analytics för att följa upp resultatet och se om mer trafik kommer in på sajten.

Vad är HTML5 och varför vi ska bry oss

HTML – Hypertext Markup Language, det märkspråk som används för att strukturera upp informationen på en hemsida, har funnits ett bra tag och snart är det dags för version 5 att lanseras. Revolutionerande för HTML5 är att webbläsare kommer att få tydligare information om hur koden ska tolkas och dessutom inkluderas tekniker för ljud, video, grafik och webbapplikationer.

Tidigare har HTML varit väldigt begränsat och inte klarat av mycket mer än att hantera statiskt text- och bildmaterial. Många trodde att det skulle bli Adobes flashteknik som skulle ta över efter HTML 4.01 men HTML5 utmanar den tekniken.

Det viktigaste nya elementen i HTML5 är:

Canvas – Ett element som tillåter skapande av grafiska element med hjälp av JavaScript. Det kan till exempel användas för att skapa grafer, fotokompositioner och enklare animationer.

Video – Tidigare var det omöjligt att publicera video utan att använda program som Quick Time eller Flash. Nu med videoelementet i HTML5 är det fullt möjligt och detta komemr förmodligen bli den nyastandarden för videopublicering på nätet.

Geolocation – Förbättrad teknik för att bestämme en besökares geografiska position.

Offlineapplikationer – Möjliggör att internetanvändare kan komma åt t.ex. sin e-post utan att vara ansluten till internet eller behöva ladda ner en tredjepartsklient.

Det som gäckar webbutvecklare mest är huruvida olika webbläsare kommer att kunna tolka HTML5. Olika tillverkare och versioner av webbläsare har sina egenheter och kommer anpassa sig till HTML5 i sin egen takt. Den webbläsare som klarar sig bäst just nu och med nästkommande version är:

Google Chrome 5.0 & 6.0 klarar HTML5 till 86%

Safari 4.0 klarar HTML5 till 79%

Mozilla Firefox 3.6 & 4.0 klarar HTML5 till 77%

Sämst i klassen blir (som vanligt) Microsoft internet Explorer som bara klarar 26% av HTML5. Detta kommer ställa till problem då denna webbläsare är den som är vanligast i dagsläget.

Designtrender

Inom all form av design finns det återkommande trender. Dessa trender pendlar mellan två motpoler, t.ex. mellan komplex design och enkel design, färgglad design och sparsamt användande av färger. Detta sker i cykler liknande konjunktursvängar. Bilden nedan visar tre cykler som pendlar mellan komplex och enkel webbdesign med en rosa markering som visar vad majoriteten av internetanvändare föredrar.

Eftersom webbdesign inte har varit ett särskilt aktuellt område för de flesta under en längre tid så befinner vi oss inom den första cykeln fortfarande. Denna cykel har varat sedan slutet av 90-talet då webbdesign oftast var väldigt komplex med väldigt många element och rikligt med animationer. Under början av 2000-talet började internetanvändarna tröttna på denna (rörighet) och tenderade mer och mer att föredra enklare webbdesign. Denna strävan efter minimalism nådde sin kulmen för ett par år sedan då webbsajter såg väldigt avskalade och nästan sterila ut. Idag har internetanvändarna Börjat sukta efter lite mer händelserik webbdesign och kurvan har börjat vända. En sak är säker, vi håller inte på att gå tillbaka till 90-talets röriga och oplanerade kaos bara för att vi rör oss mot mer komplex design. Webbdesign förbättras ständigt då Internet är och hela tiden har varit i stark utveckling, den komplexa eran vi nu går mot kommer att utgöras av en helt annan typ av komplexitet. Cyklerna kommer att rulla på hela tiden och sträva efter något bättre.

Som tidigare nämnts så markerar den rosa punkten vilken typ av webbdesign som den genomsnittlige internetanvändaren föredrar. Det finns en grupp som ständigt ligger några steg före massan och dessa är sk. trendsättare. Inom webbdesign så ligger de ungefär två till tre år före gemene man. Det finns även de som halkar efter och dessa kallas eftersläntare. Inom webbdesignområdet ligger dessa ca. två till tre år efter gemene man.

cykler3

Cyklerna inom webbdesign är väldigt långa, hur många år en cykel är, är svårt att säga men jag skulle gissa på någonstans runt 10 år.

Vad är det då som får mig att säga att trendsättarna föredrar komplex webbdesign framför enkel då man hör honörsord som enkel och simpel inom webbdesignområdet idag? Se bara på hur moderna webbsajter idag innehåller mycket mer animationer än vad de gjorde för fem år sedan. Då menar jag inte fula hoppande gif-dinosaurier utan smidiga animeringar ofta skapade med jQuery för att både förenkla användandet av sajterna men även för det estetiska. Se bara på det altmer ökande användandet av gradienter (färgövergångar) och de rundade hörnen inom webbdesign av idag. Vidare kommer HTML 5 att bidra till ännu mer händelserika och spännande webbsajter framöver.

Öka konverteringen i din webbshop

Du som driver webbshop har förmodligen inte en obegränsad budget att lägga på att öka trafiken till din butik. Det gäller alltså att göra så mycket som möjligt av den trafik som kommer in på sajten. Ett enkelt räkneexempel visar på hur mycket du kan tjäna på att öka konverteringen. Om du per 100 besökare gör två affärer för vardera 1000 kr kan vi enkelt räkna ut att din konverteringsgrad är 2% och varje besökare är värd 20 kr.

Genom att göra förändringar på sajten som gör att din konverteringsgrad stiger till 4% kan vi snabbt se att vad som ser lite ut i själva verket har fördubblat din konverteringsgrad och gjort varje att varje besökare är värd 40 kr. Vad kan man då göra?

Det första och viktigaste rådet är att mäta allt som görs på sajten med hjälp av ett statistikverktyg som t.ex. Google Analytics. Genom att testa nya saker och mäta utfallet kan man snabbt dra slutsatser om vad som genererar i merförsäljning. Ditt valspråk bör vara: ‘testa och mät’!

Saker att prova:

 

– Har du många produkter, tillhandahåll en sökfunktion som hjälper besökaren att hitta produkterna.

– Kräv bara kunden på de uppgifter du verkligen behöver. Måste kunden fylla i skonummer och fruns mammas efternamn för att köpa en penna kommer din kundvagn att överges. Snabbt!

– Missa inte att få tag i kunden e-post för att kunna mersälja vid senare tillfälle.

– Jobba med listor över bäst sålda produkter, nyaste produkter och så vidare.

– Visa dina besökare vad andra som köpt samma sak också har köpt. Kanske din kund kommer på att ett par snygga strumpor skulle passa till byxorna denne nyss la i varukorgen?

– Låt kunder kommentera och betygsätta dina produkter.

– Sno dina sammarbetspartners trovärdighet genom att visa upp deras loggor på sajten. Posten, trygg e-handel och andra välkända loggor ökar din trovärdighet och därmed din försäljning.

– Stimulera dina kunder att handla mer och oftare. Erbjudanden som fri frakt för ordrar över 1000 kr, tionde varan gratis och ta tre betala för två får dina kunder att handla mer och oftare.

Slutligen rekommenderas att låta dina kunder dela med sig av dina produkter i sociala medier och bloggar. Om en bloggare enkelt kan få en länk med bild på produkten denne nyss köpt är det enklare för denne att skriva om dig på din blogg. På samma sätt bör det vara enkelt att länka till dig via facebook och twitter.

Fungerar din sajt i alla webbläsare?

Länge rådde total dominans i webbläsarvärlden. Efter att Microsofts webbläsare konkurrerat ut Netscape Navigator hade Internet Explorer varit ensam på tronen i webbläsarvärlden. Inte så konstigt, i och med att Windows var det operativsystem som installerades på majoriteten av alla datorer i världen blev det också så att Internet Explorer, som var förinstallerat i Windows, blev den webbläsare som de flesta valde att använda.

Idag ser det ut på ett helt annat sätt i webbläsarvärlden än det gjorde för tio år sen. Idag är, enligt W3C, den ledande webbläsaren Mozilla Firefox med 46.9% av marknaden jämfört med Internet Explorer som halkar efter på drygt 32%. Detta är något som får webbutvecklare världen över jublar över då andra webblästare följer standarder bättre och utvecklas snabbare än Internet Explorer.

Problemen uppstår för dem som köpt en sajt när Internet Explorer fortfarande var dominant, där utvecklaren har antagit att eftersom Internet Explorer är så dominant att sajten enbart anpassats till denna webbläsare. Du har säkert mötts av texten ‘Denna webbplats fungerar endast i Internet Explorer’ när du besökt en hemsida och dessa sajter fungerar nu alltså inte för 68% av internetanvändarna.

Hur testar man då så att hemsidan fungerar i alla webbläsare? Den bästa sättet är naturligtvis att ladda ner alla webbläsare man vill testa i och köra sin sajt i dem. Annar kan man använda verktyg som Browsershots, där du får en skärmdump för hur din sajt ser ut i olika webbläsare.

Att anlita en webbyrå idag brukar innebära att detta flyter på problemfritt. De flesta har sina favoriter när det gäller webbläsare under själva utvecklingen av hemsidan men i slutänden så vill även webbyrån att det ska se bra ut var du än surfar ifrån.

Ett år senare

Klyschigt nog tänkte jag nu skriva ett inlägg där jag beklagar mig över att ”bloggen inte får så mycket tid” och att ”det är mycket nu”. Och så får det bli helt enkelt.

Klyschigt nog tänkte jag nu skriva ett inlägg där jag beklagar mig över att ”bloggen inte får så mycket tid” och att ”det är mycket nu”. Och så får det bli helt enkelt.

Hade satt upp som regel att göra minst ett inlägg i månaden men jag vet inte vad som hände riktigt. Livet antar jag.

Företaget rullar på som det ska och jag har även skaffat en ny lägenhet tillsammans med min flickvän. Något av en ny hobby har dykt upp också. Även om jag alltid har tyckt om bra och snygg design så har jag inte köpt så mycket. Först och främst har det handlat om ekonomin men eftersom företaget spinner på bra så har jag unnat mig en del design i och med den nya lägenheten. Något som är extra roligt tycker jag är lampor. Det finns riktigt snygga men de kostar, de kostar mycket. Fick tag i en Norm-69-lampa storlek X-Large till ett bra pris. Den hänger nu ovanför soffbordet i vardagsrummet. Varför lampan heter 69 blev jag varse om ganska snabbt dock. Den består nämligen av 69 delar som alla ska sättas ihop utan några skruvar eller liknande. Tog mig några timmar men den blev ju snygg när den väl kom upp. Ovanför köksbordet fick det bli en gul Kartell-lampa. Den gula plastskärmen ger ett väldigt trevligt ljus även om det är ett helsike att hitta gamla hederliga halogenlampor i butikerna nu för tiden.

Nu ska jag jobba vidare lite här så jag har råd att köpa mig lampan Mañana från Design House Stockholm som skulle göra sig väldigt bra lutandes mot en vägg här i lägenheten.

Loopia en vecka senare

Det har väl inte undgått någon att Loopias e-posthantering totalt har havererat. Nu är det söndag kväll och en vecka har passerat. Mailen fungerar nu som den ska men det saknas fortfarande mängder av mail i postlådorna.

Det har väl inte undgått någon att Loopias e-posthantering totalt har havererat. Nu är det söndag kväll och en vecka har passerat. Mailen fungerar nu som den ska men det saknas fortfarande mängder av mail i postlådorna.

Under veckan har jag ställt om och flyttat allt till Google Apps. Jag använder personligen inte Loopia men jag har kunder som gör det och det har varit en tråkig vecka att svara i telefon vill jag lova. Men flytten är nu klar och jag har matat in lite gamla backuper på kundernas e-postkonton. Men jag väntar fortfarande på att Loopia ska gräva fram de mejl som saknas.

Anledningen till att jag ny flyttat helt från Loopia är enkel. De retade upp mig ganska ordentligt när de skickade en faktura på 4 papp för att kunden hade använt mer än 500mb. Och visst, det finns ett avtal där detta står jättetydligt, det framgår dock inte i annonser och liknande där de under åren har pushat för 10 gig lagring (som då tydligen inte är delat med mailen). Aja förstår att de vill tjäna pengar men en mastig faktura och en veckas trams med mejlen resulterar i att de nu blir av med trogna kunder som i längden hade gett dem mer pengar.

Uppdatering: Det verkar nu som att jag kommer få vänta och att det inte ens är säkert att de lyckas mata in alla mejl. Anledningen är att deras backup verkar totalkörd. De har nu skickat iväg diskarna (?) till ett återställningsföretag. Aja den som lever får se.