Blogg

5 tips för bra on page SEO

Det brukar sägas att sökmotor- optimering består av två delar. Den ena är On Page och den andra Off Page. On Page innebär att man skapar eller korrigerar sidan på ett sådant sätt att den har de bästa förutsättningarna för att ranka högt på ett visst nyckelord eller fras.

Det brukar sägas att sökmotoroptimering består av två delar. Den ena är On Page och den andra Off Page. On Page innebär att man skapar eller korrigerar sidan på ett sådant sätt att den har de bästa förutsättningarna för att ranka högt på ett visst nyckelord eller fras. Och Off Page innebär det arbete som krävs utifrån för att sidan ska ranka bra. I grunden handlar det om att skaffa länkar till sajten. För att hamna högt på Google gäller det att bestämma vilket sökord eller fras det är man vill synas på. Helst ska det bara vara ett ord per sida, det går givetvis att ranka på flera ord och fraser men det är betydligt svårare och brukar heller inte bli speciellt snyggt. Här kommer en lista på fem saker som jag tycker är helt nödvändiga för att få till en bra sökmotoroptimering på en sida.

1. Nyckelordet

Se till att det ord som du har valt att optimera för finns med i titeln. Ordet bör inte finnas mer än två gånger i titeln och det får gärna vara det första ordet i ordningen.

2. Rubriker

Om du tänker dig din sida som en bok så är nyckelordet du optimerar för själva titeln på sidan och bör därför finnas med i H1-taggen. H1 bör även bara finnas med en gång per sida (det är väldigt viktigt), rubrikerna H2 och H3 kan dock finnas med hur många gånger som helst och det är ganska bra om ditt nyckelord finns mest i någon av dem också, men det är inget krav. Men i huvudrubriken och titel är det som sagt väldigt viktigt att ditt nyckelord förekommer.

3. Text

Google älskar information och på en hemsida består oftast informationen av text. En sida bör inte ha för lite text, försök utgå ifrån 500 ord som minst. Det går så klart att ranka bra med mindre text, men för lite brukar straffa sig. Viktigt är också att texten är relevant, ditt sökord bör finnas med upprepade gånger i texten och gärna som fetstil och kursivt ett par gånger. Spamma är dock aldrig en bra lösning! Något att tänka på är också sidans källkod. Du bör koda din hemsida på ett sätt att du har mycket läsbar text i förhållande till kod. Använda frames är aldrig okej och css-kod bör läggas i en extern fil.

4. Meta taggar

Det är viktigt att ditt sökord finns med i meta description och det är en fördel om det är det första ordet. Meta keywords kan du strunta i om du bara optimerar för Google, men det finns som sagt andra sökmotorer som fortfarande tar hänsyn till den taggen vilket gör att det inte skadar att skriva dit några nyckelord (dock inte fler än 5).

5. URL

Adressen till din hemsida kan hjälpa dig väldigt mycket för en bra placering i sökmotorerna. Det är inte hela världen om du inte har ditt sökord.se, det går att lösa med att sätta undersidan med sökordet, ex http://kallesbilar.se/sökordet. Det råder delade meningar om hur stor inverkar en bra adress har på din placering, jag ställer mig ibland själv tvivlande till om det har någon effekt alls. Men en sak är säker, och det är att dina inlänkar i stort sett alltid blir relevanta för ditt sök ord. Säg att du optimerar för sökordet kaniner och använder adressen kaniner.se. Ankartexten till den sidan skulle kunna vara kaniner men också kaniner.se. Oavsett vilken ankartext det blir så får du med ditt nyckelord i länken!

Blizzards lilla bitch


Det började med ganska många timmar i Warcraft serien, sen körde jag lite Diablo, var dock ung och spelet kändes svårt. När Diablo 2 släpptes brakade det dock loss. Jag har alltid spelat data- och tv-spel men spel som t ex Diablo 2 och Wow gör dig fruktansvärt beroende eftersom du egentligen aldrig blir klar. Det finns helt enkelt inte något riktigt slut. Att nå 999 999 999 poäng i Tetris innebär att du inte kan bli bättre, du har helt enkelt slagit det ultimata resultatet och spelet känns klart. Men i mmo-spel kommer det alltid nya saker, alltid nya mål, du blir aldrig perfekt.


I skrivande stund har jag 314 dagar spelade på min mage i World of Warcraft. Det är mycket. Det är för mycket. Men känner jag mig beroende? Är jag fast? Nej. I perioder har jag nog varit det, men jag känner ändå att jag kan sluta om jag vill. Jag känner inte heller att jag saknar spelet när jag inte spelar eller att jag ligger och funderar på saker i själva spelet. Med andra ord känner jag inte någon abstinens som jag skulle göra om någon tattare kom och stal mitt snus.

Problemet är väl att det går åt mycket tid, man bokar upp sig för något som egentligen inte ger något resultat, förutom då den tillfredställelsen man får av att ha den perfekta avataren.

Varför slutar man inte bara då? Egentligen känns det som jag har slutat. Jag har egentligen inga mål i spelandet som jag hade för några år sedan. Jag spelar mindre, och känner att jag kan dra ner på det och att jag sällan eller aldrig tackar nej till sociala tillställningar p.g.a. spelet, även om jag kanske inte tar så många egna initiativ som jag förmodligen hade gjort om jag inte hade spelat.


Det som håller en fast är det sociala som spelet faktiskt innebär. Vissa har av uppenbarliga skäl svårt att förstå hur en person kan vara social sittandes framför datorn, men det är inga konstigheter. Många av de jag spelar med har jag spelat med i flera år nu. Det är som att ha vänner på distans som man talar med i telefon och kanske växlar ord med via Facebook, fast man istället gör det i spelet.


Vill du hjälpa mig sluta spela så köp min gubbe, kom med ett saftigt bud så har du sen en mage av världsklass 🙂


Tips om du funderar på att börja spela: Sluta fundera och gör något annat, börja inte.

Historien om MP3.nu

Allt började med att jag och en annan kille drev våra egna MP3-sidor på nätet. I mitt fall var det en sajt som hette X-raid och i Richards fall var det sidan Mp3Sverige. Båda hade sjukt mycket trafik men problemen med IFPI och RIAA blev bara större och större. På slutet fick jag dagligen mejl från IFPI om diverse rättegångar och att jag stod på tur för nästa. Tillslut tröttnade jag och insåg att det var dags att starta upp något nytt. Jag såg att killen som ägde MP3.nu tänkte sälja domänen så jag skickade iväg ett bud på 8 000 kr. Fick dock svaret att han hade fått ett bud av en annan kille (han nämnde även vem det var) så jag mejlade Richard och frågade vad han hade budat. Vi kom då fram till att vi skulle lägga ett gemensamt bud istället och driva sidan tillsammans. Bra för oss, mindre bra för killen som ägde domänen, eftersom det inte blev något ”bud-krig”. Tillslut fick vi domänen av honom för 10 000 kr och vi satte igång att bygga sidan.

Till en början bestod sajten av en sökmotor som bara hittade MP3-filer och diverse information om mjukvara m.m. Sen fortsatte vi med att sätta upp diverse tjänster. Den tjänsten som fick störst genomslag var mejl. Vi lät våra besökare registrera sig för att få ditt-namn@mp3.nu som e-postadress. Ungefär sex tusen personer valde att använda sig av den mejlen. (Ber om ursäkt ännu en gång till alla som blev drabbade när vi sedan dödade den tjänsten.)

Sidan gick okej. Vi sålde annonser hostingen kostade oss ingenting då vi var sponsrade av ett engelskt webbhotell (om jag minns rätt). Besökarna var dock betydligt färre än vad vi hade haft på våra tidigare sajter. Det var något som blev en frustration och vi hade delade meningar om hur sidan skulle se ut och vem som skulle göra vad. Även om vi tjänade pengar på sidan så var det mindre än vad vi hade räknat med från början.

En annan frustration var att ”sponsringen” av hostingen innebar att vi skulle annonsera och genom det även sälja konton åt webbhotellet. Något som vi misslyckades med.

Mot slutet blev sidans forum centrum för själva sidan. Både jag och Rickard var vid den tiden mycket intresserade av politik och forumet var fyllt med politiska diskussioner om invandring, skatter, rött mot blått osv. Sidan hade gått från att handla om MP3 till ett en politisk maskin. Till slut tröttnade vi på att moderera alla diskussioner och sköta om innehållet på själva sidan och den rann helt enkelt ut i sanden. Hosten tröttnade och DNS problem började dyka upp. Personer som hade sin mejl där tröttnade och vände sig till andra tjänster.

Hur framtiden ser ut återstår dock att se. Vi äger adressen tillsammans och ingen är nog villig att köpa ut den andra (då vi båda överskattar domänens värde). En försäljning känns avlägsen av samma anledning som tidigare. Många tjänster har testats, bl.a. sökmotor för mp3, informationssida, portal för osignade artister osv.

Har du något förslag på vad man kan göra med en premium domän som denna? En MP3-butik kanske 😕

Ett år med Fjortis.se

Det har nu gått snart ett år sedan jag drog igång ungdomscommunityt Fjortis.se. Att starta ett community var planen från början, då jag den 4 mars 2003 gick in och registrerade domänen, precis innan .se släpptes fritt för alla. Anledningen till att det tog så lång tid för mig att komma igång med sidan var för att jag inte lyckades hitta någon plattform som kändes rätt. Att koda en egen från grunden klarade jag inte av själv och inte heller hade jag råd att anlita någon för det. Men sen för ett år sedan hittade jag en plattform som jag tyckte fungerade. Sidan är på något sätt ett skämt och ska ses med glimten i ögat. Det finns inga direkta mål som att t ex bli störst i Sverige eller sälja av sidan för miljoner, utan det drivs mest på skoj för att få lite erfarenhet om att just driva en något sådär krävande sida.

Men det är alltid positivt att sätta upp mål för sig själv och det gjorde jag även på den här sajten. Målet fick bli att skaffa 10 000 registrerade medlemmar under det första året. Och när jag kollar på siffrorna nu så inser jag att det inte var några problem. I skrivande stund har sidan drygt 11 000 medlemmar som har aktiverat sina konton och då är det ändå ett par veckor kvar innan ett år har hunnit passera. Vad blir då målet för år två då? Vi kan dra till med att jag ska dubbla medlemsantalet, det bör inte bli några större problem. Men det skulle vara kul om jag kom igång med lite annonsförsäljning också. Hittills har jag haft noll fokus på att tjäna pengar på sidan, även om det då finns lite annonser som faktiskt täcker upp kostnaderna för att driva sidan. Hostingen består av en VPS och sidan drar drygt 300GB per månad i trafik.

Siffror för år ett:

  • Medlemmar: 11 374
  • Bilder uppladdade: 7 008
  • Blogginlägg: 1 416
  • Forumtrådar: 381
  • Foruminlägg: 4 572
  • Grupper skapade: 158
  • Besökare: 434 316
  • Sidvisningar: 8 521 943
  • Genomsnittstid per besökare på sidan: 8 min 18 sekunder
  • Antal sidor per besökare: 19.62
  • Sidor indexerade av Google: 102 000

Men det är ingen dans på rosor att driva en sida av den här typen. Många Ungdomar har en förmåga av att vilja lägga upp lite för lättklädda bilder som man snabbt måste plocka bort. Samma sak gäller äckliga gubbar som det verkar finnas alldeles för många av, dessa måste man vara alert med att rensa bort. Jag skulle aldrig rekommendera någon annan att starta upp ett community för ungdomar utan en väldigt smal nisch. Generella nätverk av den här typen har en tendens av att spåra ur och kosta mer än vad det smakar. Lösningen kanske är fler moderatorer, vad vet jag. Ett intressant år har det varit i alla fall!