Användarvänlighet i webbaserade adminsystem

we must find ways to design the user interaction in a way which matches the users needs, which is easily learned, and which is efficient, effective and engaging to use in other words, we must design for usability

– (STC journal, Technical Communication, Volume 48 2001)

 

Användarvänlig webbdesign på Internet blir allt viktigare. Din hemsida måste underlätta så långt som möjligt för dina besökare, så att de hittar vad de söker efter snabbt. Gör de inte det så vänder de på klacken och besöker någon av dina tusentals konkurrenter istället. Moderna webbsajter har blivit väldigt bra på detta, du hittar ofta det du söker snabbt på ett seriöst företags hemsida eftersom de flesta företag idag förstår vikten i att anlita professionell hjälp då de ska ut på Internet. Så det mesta är alltså väldigt up to date när det gäller att förenkla för användarna ute på nätet.

 

You can only get so many wasted clicks from users before they give up

– Jacob Nielsen

So that is, whenever you are designing a blog or website, remember that you should let the user perform whatever he is trying to in a few clicks as possible.

– sellitontheweb.com

 

Många CMS (Content Management System eller adminsystem för hemsidor) brister i användarvänlighet när det gäller administreringsdelen. Ett exempel som ofta återkommer är när administratören ska utföra en simpel uppdatering på en sidas text. Istället för att låta den inloggade administratören enkelt uppdatera texten direkt på den sida som ska uppdateras så måste han eller hon ta sig till ett så kallat back end area där all redigering samt uppdatering utförs och leta upp den text som ska ändras. Ofta så finns ingen länk till detta back end area direkt på hemsidan utan administratören måste ha adressen nedskriven någonstans. Detta innebär onödiga extra steg för att få en uppgift utförd, något som är en dödssynd när det gäller användarvänlighet på webben.

Detta är inte så lätthanterligt för någon som inte håller på med eller är intresserad av webbutveckling som exempelvis våra kunder som kan vara allt från bilmekaniker till blomsterförsäljare och ekonomer till industriägare. Ofta har vi fått frågan om varför vi har skapat vårt eget administrationssystem när det redan finns färdiga sådana. Svaret på detta är att vi vill anpassa vårt administrationssystem till vår målgrupp.

Författare: Viktor Berthilson

.

Kommentera