Funderar du på att starta ett community eller socialt nätverk som det så fint brukar kallas för nu för tiden? I så fall har du ett gäng tips här som egentligen bör användas för att få igång tankarna lite och få dig att fundera på aspekter som du kanske inte har tänkt på innan. Att starta ett community år 2010 är egentligen inga problem. Du behöver inte koda allt från grunden man kanske var tvungen att göra i slutet av 90-talet, istället finns det färdiga lösningar att köpa till relativt låga priser och även hosting har blivit sinnessjukt mycket billigare. Har här sammanställt 5 punkter. Skulle givetvis kunnat slänga in några till men de kanske kommer längre fram istället. Ett tips som inte kom med i listan var skalbarhet. Börja inte med att lägga hela din förmögenhet på den värsta dedikerade serverlösningen du kan hitta, sikta istället in dig på en billig VPS som du kan skala upp efter behov.

Rikta dig mot en tydlig målgrupp.

Alla vill skapa the next big thing ála Facebook/twitter. Men det är inte en bra idé att sikta mot en sådan bred målgrupp. Istället bör du sikta in dig på en viss åldergrupp eller ett visst intresseområde och när sidan väl växer till sig kan du börja släppa på tyglarna och låta det växa fritt istället.

Alla vill som sagt skapa nästa Facebok men är det realistiskt? Varför ska folk bli medlem på din sida istället för Facebook? Har du den ekonomiska kraften i ryggen att slåss mot den uppsjö av dejting-sidor som idag finns på nätet? Är det en smart idé att skapa ännu ett community riktat mot ungdomar när de gamla drakarna kastar in handduken en efter en? Det här är en viktig punkt att tänka på. Vem som helt kan idag utan några direkta programmeringskunskaper eller finansiellt stöd starta upp ett socialt nätverk. Det är med andra ord inte det som är det svåra som det kanske var runt sekelskiftet. Istället är det målgrupp/marknad som är viktig. Hitta din unika vinkel och gör slag i saken. Ett socialt nätverk runt mopeder kanske är en idé som till slut gör att du sitter på ett kontor med 10 anställda som supportar hela Sveriges skörd av moppeägande 15-åring.

Ge det tid

De flesta stora sajterna peakar inte efter en natt, inte ens en vecka och ibland inte förens efter flera år. Ha tålamod, har du inte det är det dömt att misslyckas. Men använd också tiden till att arbeta med ditt projekt. Det räcker inte med att bara vänta på att sidan tar fart av sig själv. Ett socialt nätverk kräver i många fall extremt mycket tid av dig även om du väljer att göra många användare till moderatorer så kommer du snabbt inse att även det tar tid.

Behåll kontrollen

Om ditt sociala nätverk nu inte handlar om att användarna ska marknadsföra sina egna verksamheter så bör du ha nolltolerans mot reklam och spam. Anledningen till det är att ditt nätverk kommer börja läcka som ett såll i besökare som kommer hitta andra sidor samtidigt som du kommer gå miste om möjligheten att erbjuda betalda kanaler för just den reklamen som användarna kostnadsfritt spyr ur sig på din sajt. Men kontroll handlar om fler saker, du bör t ex ha någon som har det slutgiltiga ordet, om du själv inte känner dig bekväm att ta på dig den rollen så låt någon annan göra det. Det senare tipset gäller egentligen det mesta här i livet, för du har väl en chef på jobbet? Vi har en statsminister i landet osv. Har vi inte det blir det bara diskussioner och allt står istället stilla.

Lyssna på användarna

Även om du bör ha en hög kontroll över ditt eget sociala nätverk bör du även lyssna väldigt lyhört på just dina medlemmar. Även om du är nätverkets mest viktiga och flitigaste person så behöver du de andra användarna också, så att hålla de nöjda är A och O. Tänk dock på att det är lyssna som är det viktiga, du behöver givetvis inte genomföra varje förslag som kommer upp, vissa är rent idiotiska och även om en användare tycker att en funktion t ex är guld så kan det vara 10 andra användare som tycker precis tvärtom. Därför kan det vara bra med öppen feedback på sajten där flera kan lämna sina synpunkter på ett förslag.

Marknadsföring

Du kanske har skapat världens bästa sociala nätverk men om ingen känner till det kommer det heller inte att växa sig till en succé. Marknadsföring är givetvis otroligt viktigt. Har du mycket pengar behöver det här givetvis inte vara ett problem. Google annonsering, traditionell reklam i t ex tv ska nog kunna få fart på ditt nätverk. Samtidigt kräver det givetvis stora summor pengar och det är ju inte alla som sitter på det. Istället bör du fundera på kanaler där du kan synas utan att behöva punga upp slantarna. Själv blev jag imponerad av Hamsterpaj när de växte som fortast. De lyckades nämligen dyka upp i kvällspressen ett stup i kvarten. Allt från falska personnummer till hur du kopierar H&M:s presentkort. Är du inte lika uppfinningsrik som de var kan du istället göra som alla stora sajter gör nu för tiden. Facebook, twitter, myspace osv. Låt dina medlemmar spamma sina vänner. Med tjänster som ”tipsa dina vänner” eller ”finns dina kompisar redan på den här sidan” låter du användaren logga in på sitt e-postkonto och söka igenom sin kontaktbok för att sedan skicka ut mejl till dem. Det är utan tvekan det snabbaste sättet att idag skaffa sig medlemmar. Och är det så att du tvivlar på vikten av en tjänst som genomför sådana spam kan du googla på what the heck did facebook just buy.

Publicerat av Viktor Berthilson

.

Delta i diskussionen

5 kommentarer

  1. Bra tips! Jag skulle vilja trycka lite extra på tålamodet. Det kan vara en besvikelse att se 50-100 besökare/dag i statistiken under ett års tid. Tror man på sin sak och fortsätter jobba så lossnar det nog till slut. Det enda som krävs är kanske att Aftonbladet skriver en artikel om communityt i stil med ”Det nya Facebook från Sverige!!!”.

    Sedan tror jag inte man ska vara rädd för att ta in riskkapital. Sälj ut 30-40% om det finns en intressent och få in en rejäl slant (förhoppningsvis) som kan användas till marknadsföring.

  2. Jag drev ett väldigt nischat pokerforum ett tag. Hela tanken var att de bara skulle ha 50 medlemmar som skulle lära av varandra utan att behöva sprida sin kunskap öppet. Funkade bra något halvår men hela konceptet blev ganska dödfött.
    Fick i princip alla spelare att spela med mig som affiliate dock så inkomsterna var inte att klaga på 🙂

Lämna en kommentar