10 tips som gör din hemsida mer användarvänlig

Att sätta besökaren i fokus är viktigt och det förstår nog de flesta. Har här skrivit ihop tio tips på vad du kan göra för att skapa en användarvänlig sida som besökaren kan surfa runt på utan att känna sig besvärad över dess uppbyggnad. När ni läser inlägget kommer ni förmodligen att titta runt på just den här bloggen och tänka ”men hallå, han lever inte som han lär”. Det är sant, att införa alla dessa punkter är inte nödvändigt för att få en användarvänlig sida, men de kan hjälpa till och vara en bra grund till saker som man bör tänka på.

Sökfunktion

Att lägga in ett formulär för sökning på din sajt kommer att bidra till att dina besökare kan hitta relevant information mycket snabbare än tidigare. Alla använder inte interna sökfunktioner och många besökare har inget direkt syfte med sitt besök hos dig. Men för de användare som är ute efter att hitta ett väldigt specifik innehåll hjälper sökfunktionen mycket. Använder du plattformer som t ex WordPress så finns sökfunktionen redan inbyggd från början, använder du det inte och inte samtidigt inte känner för att leta reda på ett färdigt script eller koda ett själv så går det bra att använda sig av Googles lösningar.

Kategorier

Att kategorisera sitt innehåll hjälper besökare att hitta information. Se till att namnge dina kategorier med namn som är relevanta för sitt innehåll. Är det en blogg du använder så kombinerar du kategorier med taggar för att få ytterligare klusterbildningar av relevant innehåll.

Hastigheten

Se till att din hemsida är snabb! Internet börjar bli fullt och många hemsidor känns mest som en dålig repris nu för tiden. Att ha en snabb hemsida gör att besökarna förmodligen väljer din hemsida framför en annan som tar längre tid på sig att ladda. Dagens besökare har inte tålamod att sitta och vänta på att ren text ska behöva ladda i 5 sekunder bara för att du lagt in tunga annonser och okomprimerade bilder. Enligt Google själva så har även de sagt att de kommer ta allt mer hänsyn till hur snabbt en hemsida laddar.

Navigering

Att det är viktigt med en tydlig meny på hemsidan förstår nog alla. Men tänk på att huvudmenyn inte behöver vara det ända sättet du låter besökarna navigera sig med. Att internt länka till dina andra sidor direkt i texten, eller som vi tidigare nämnde, att använda sig av kategorier och taggar kan även det tillåta användarna att snabbt navigera sig på din sajt.

Kolla dina länkar

Att en besökare ska behöva komma till en 404-sida skriker oprofessionalitet och skapar irritation hos besökaren. Samma sak gäller länkar som är intetsägande. Exempel på det kan vara länkar som i ankartexten ger intrycket av att leda till innehåll som det i själva verket inte gör. Att försöka lura sina besökare resulterar i att besökaren helt enkelt slutar besöka din hemsida.

Färgsättning

Tänk på dina besökares ögon och försök inte skapa huvudvärk hos dem. Att använda röd text på en gul bakgrund kommer inte bara resultera i att besökaren lämnar din sajt, han kommer förmodligen också skapa en protestlista för att försöka få bort din sida från Internet. Den här punkten borde inte vara svår, utgå ifrån dig själv och tänk på att alla kanske inte sitter med en lika bra skärm som dig. Underskatta inte klassiska dra som mörk text på en ljus bakgrund.

Reklam

Jag tänker inte ge ett tips om att undvika reklam. Idag går det att ha en omtyckt och användarvänlig hemsida med mycket reklam. Tänk dock på att den bör vara relevant och att den inte ska vara för tung. För tunga flash annonser kommer att göra din hemsida slöare vilket vi har varit inne på tidigare inte är positivt för dina besökare.

Översiktskarta / site map

De allra flesta har idag en site map på sin hemsida, främst för att det underlättar för Google. Tänk dock på att en site map kan underlätta för dina besökare också. Men länka inte bara direkt till din XML-fil, ingen besökare vill se en sådan. Skapa istället en användarvänlig och tydlig site map i HTML. Döp länken till översiktskarta och lägg den i din sidfot. Detta är mycket användarvänligt främst på sidor med väldigt mycket innehåll.

Använd bilder

Att använda bilder som är relevant till textinnehållet ska inte underskattas. För det första ser det trevligare ut och för det andra hjälper det besökaren att snabbt förstå vad texten handlar om.

Använd tidningsvärlden som förebild

Tidningar är något vi har läst i många år. Det är både ett hyllat media men även ett som fått stå ut med mycket kritik. Kritiken brukar höras om att det är ett döende media, mest för att det tar tid att distribuera, inte kan innehålla rörlig media samt att texten är för liten. Vad som brukar vara positiv kritik är istället att texten är välskriven, styckeuppdelningen samt ett abstrakt underlättar precis som en tydlig rubrik och relevanta bilder. Som ni märker så behöver inte den dåliga kritiken flyttas till nätet, här kan vi nämligen använda oss av rörlig media, låta besökaren själv avgöra textens storlek och vi kan även i realtid presentera material till våra besökare.

Publicerat av Viktor Berthilson

.

Delta i diskussionen

7 kommentarer

  1. Bra lista! 🙂

    Det där med hastigheten var intressant!

    Hade ingen aning om att Google kommer börja tänka på hur snabbt sidan laddas, men det ska man kanske tänka på?

    Till WP vet jag att man kan ha ett tillägg som heter ”WP Super Cache” men jag vet inte hur mycket det hjälper.

    Någon som har testat kanske?

    1. Det där med hastigheten och Google kan du läsa mer om här. Den här bloggen använder ett cache plugin. Det är att rekommendera, speciellt om ens mysql brukar ta tid på sig att svara. Det går att snygga till koden i wordpress att göra så lite anrop som möjligt mot databasen men den enklaste vägen är helt klart ett plugin som använder cache. Kan dock vara lite irriterande när man håller på och ändrar om på sidan men i de fallen är det bara att slå av funktionen.

    1. Jo precis näst intill om inte annat. En av många anledningar till att jag nästan uteslutande använder mig av just WordPress. Fast jag skulle vilja att de släppte en Lite version också.

  2. Bra tips! Är det en e-butik det handlar om är det också väldigt bra att, efter man har optimerat sidan, testa hur användarvänlig butiken är på försökspersoner, det finns alltid saker man har missat oavsett hur mycket man tycker att man har tänkt på allt..

Lämna en kommentar